Ločujmo odpadke tudi v novem šolskem letu
Septembra so vrata ponovno odprle osnovne in srednje šole, to pa pomeni, da bodo ekološki otoki z zabojniki za ločevanje odpadkov ob šolah po dolgem, vročem poletju ponovo polni. Marikateri starš se rad pohvali, da njegov nadebudnež bolje ločuje odpadke, kot on sam. To je spodbudno. A dejstvo je, da so odrasli prvi zgled otrokom, zato moramo odpadke oziroma odpadno embalažo dosledno ločevati vsi.
Katja Udovič, Unirec d.o.o.
Ravnanje z odpadki oziroma odpadno embalažo v posameznem vrtcu, osnovni ali srednji šoli je prilagojen sistemu ravnanja komunalnega podjetja v določenem kraju. Najbolj pogosto komunalno podjetje poskrbi, da je ob šoli ali vsaj v neposredni bližini postavljen ekološki otok z zabojniki za zbiranje različnih vrst odpadkov. Vsaka šola pa se sama zase odloči, kako bo poskrbela za čim bolj učinkovito ločevanje – to pomeni, da se vsaka šola zase odloči, katere zabojnike postavi v razrede, kateri zabojniki pa so nameščeni samo v skupnih prostorih. Za šole pa veljajo še posebna pravila za ločevanje bioloških odpadkov in kompostiranje.
Zbiralne akcije, ustvarjanje novih izdelkov
Strokovni sodelavci v komunalnih podjetij so odličen vir znanja in informacij v primerih, ko se šole odločajo za nadgradnjo sistema ločevanja odpadne embalaže in dodatno sodelujejo v številnih zbiralnih akcijah, dobrodelnih okoljskih in natečajih, ki spodbujajo ustvarjanje novih izdelkov iz odpadne embalaže. To so projekti, v katerih je najbolj pogosto več pozornosti namenjene posebnim skupinam odpadkov ali odpadne embalaže, kot so tonerji, odpadna kartonska embalaža in papir, odpadna elektronska in električna oprema, odpadni tekstil, odpadne plastenke, odpadne embalaža za mleko in sokove itd. V teh primerih je bistvenega pomena sodelovanje strokovnih sodelavcev komunalnih podjetij in družb za ravnanje z odpadno embalažo ter učiteljev in vzgojiteljev.
Bodimo zgled doma!
A kljub temu velja, da je dom prvo mesto, kjer otroci od svojega najzgodnejšega obdobja dobijo zgled za svoje ravnanje. Zato velja: če nas res skrbi za čisto in zdravo okolje, se temu primerno obnašajmo najprej sami. Osnovna usmeritev ravnanja z odpadno embalažo je preprečevanje njihovega nastajanja. Bodimo zmerni in presodimo, kaj res nujno potrebujemo in česa ne. Če pa proizvajamo odpadno embalažo, jo dosledno ločujmo, saj tako omogočimo njeno nadaljnjo predelavo in izdelavo novih izdelkov. To je odgovornost nas vseh na planetu Zemlja.
S pravilnim ravnanjem z odpadno embalažo preprečujemo kopičenje nepotrebne odpadne embalaže na odlagališčih. V Sloveniji sicer napredujemo na tem področju, še veliko več pa lahko naredimo pri načinu in doslednosti ločevanja. To pomeni, da v odpadni embalaži ne puščamo ostankov hrane, poleg tega pa jo stisnemo in ločeno oddamo v pravi zabojnik ali prej pripravljene vreče. Nečistoče in primesi namreč otežujejo in močno podražijo predelavo.
Kaj lahko za dosledno ločevanje odpadkov naredimo v šolah in vrtcih:
• Bodimo ustvarjalni: iz določenih vrst odpadne embalaže izdelajmo nove, uporabne izdelke, ki jih je mogoče nadalje uporabiti v didaktični namen.
• Pri ustvarjanju novih izdelkov iz odpadne embalaže seznanite otroke o sestavnih materialih, virih njihovega pridobivanja ter proizvodnem procesu.
• Predstavite jim, kaj se zgodi z odpadno embalažo po tem, ko jo oddajo v pravi zabojnik – kateri izdelki nastanejo po predelavi določene vrste odpadne embalaže.
• O ločevanju odpadkov in njihovi predelavi se pogovarjajmo pri ekokrožku.
• Izdelke razstavimo na ekotržnici, v prostorih občine, zdravstvenega doma in še kje.
• Z edinstvenimi rešitvami sodelujmo na natečajih.
• Ne pozabimo na mednarodne okoljevarstvene dneve, izberimo tudi svoj ekodan, ekoteden ali celo ekomesec.
• V aktivnosti vključimo starše, lokalno skupnost in znane mlade ambasadorje, ki podpirajo naše aktivnosti.
Kategorije