Domov ZdravjeZdrave novice Železo je ključno za zdravje

Železo je ključno za zdravje

9 ogledov

Železo najpogosteje povezujemo z industrijo, a izjemno pomembno vlogo igra tudi v našem telesu. Gre namreč za esencialni mineral, ki je ključen za normalno delovanje telesa. Med drugim igra pomembno vlogo pri tvorbi hemoglobina v krvi, ki je odgovoren za prenos kisika po telesu. A moramo za to, da je raven železa pravšnja, poskrbeti sami. Previsoka ali prenizka koncentracija železa v krvi namreč lahko povzročita zdravstvene težave.

Mitja Pirc

Železo je bistvenega pomena za tvorbo hemoglobina, rdečih krvnih celic in mioglobina, ki je pomemben pri presnovi kisika v mišicah. Hemoglobin je beljakovina, ki se nahaja v rdečih krvnih celicah, in je odgovorna za prenos kisika iz pljuč v tkiva ter prenos ogljikovega dioksida v obratni smeri. Večina železa v telesu se nahaja v hemoglobinu, preostanek pa je shranjen v jetrih, vranici in kostnem mozgu.

Kaj se zgodi, če je raven železa previsoka?

Če je raven železa v krvi previsoka, lahko to povzroči različne težave. Najpogostejši vzrok previsoke ravni železa je hemohromatoza, genetska bolezen, ki povzroči prekomerno kopičenje železa v telesu. To lahko poškoduje organe, kot so jetra, srce in trebušna slinavka, prav nič »veseli« pa ob prevelikih koncentracijah tega minerala ne bodo niti sklepi. Simptomi hemohromatoze vključujejo utrujenost, bolečine v trebuhu, pomanjkanje spolne sle, srčne težave in diabetes.

Kaj pa premalo železa?

Če je raven železa v krvi prenizka, pa lahko to povzroči anemijo oz. slabokrvnost. Anemija je stanje, ko telo ne proizvaja dovolj rdečih krvnih celic ali pa so rdeče krvne celice slabotne. Prepoznali jo boste zlasti po utrujenosti, bledici, šibkosti in težkem dihanju.

Pomembna je uravnotežena prehrana!

Da bi ohranili ustrezno raven železa v krvi, moramo le-tega zaužiti s hrano. Živila, ki vsebujejo visoko koncentracijo železa, so predvsem rdeče meso, perutnina, ribe, stročnice, oreščki in semena, žita ter zelena listnata zelenjava (špinača, blitva in brokoli). Če s prehrano železa kljub vsemu ne vnesete v zadostnih količinah, pa se lahko zatečete tudi k prehranskim dopolnilom, ki jih predpišeta zdravnik ali farmacevt.

Obstaja pa tudi prehrana, ki lahko zmanjša absorpcijo železa v telesu. S tega vidika se velja izogniti živilom, ki vsebujejo veliko kalcija (mlečni izdelki), pa tudi kofeinskim napitkom (kava in čaj). Prav obratno delovanje – torej pospešuje absorpcijo železa – ima vitamin C. Če bi torej želeli, da se v vaše telo iz hrane absorbira še več železa, posezite po agrumih, jagodah ali na primer papriki.

Pri vsem tem pa velja opozoriti še na eno stvar. Določena stanja, kot so nosečnost, menstruacija in intenzivna telesna aktivnost, povzročijo povečano potrebo po železu v telesu. Če v takih primerih opazite prej omenjene simptome pomanjkanja železa v krvi, je še posebej pomembno, da se posvetujete s svojim zdravnikom, ki vam bo zagotovo znal prav svetovati.

© Vse pravice pridržane | Tridea d.o.o., Podkraj pri Zagorju 3A, 1410 Zagorje ob Savi