Če boste pozorni, boste praktično povsod po svetu opazili nahrbtnik Kånken, preplavil je družbena omrežja in skoraj ni več najstnika, ki ga ne bi imel vsaj v eni izmed mnogih barv!
Kako je družina nahrbtnikov prišla do današnjega položaja nespornih ljubljencev šolarjev in mladih po vsem svetu, pa je zgodba o reševanju problemov, o domišljiji, inovativnosti in vztrajnosti.
Bolečine v hrbtu izhajajo že iz otroštva
Konec sedemdesetih let prejšnjega stoletja so statistični podatki pokazali, da je skoraj 80 odstotkov švedskega prebivalstva kdaj v življenju trpelo zaradi bolečin v hrbtu. Najbolj zaskrbljujoč pa je podatek, da so se večini težave s hrbtom začele pojavljati že v otroštvu. Prevladujoča teorija je bila, da so težave povzročale težke šolske torbe za čez ramo, ki so bile v tistem času priljubljene pri otrocih.
Ustanovitelj podjetja Fjällräven Åke Nordin je spremljal zgodbo in dobil navdih za oblikovanje funkcionalnega in udobnega kvadratnega nahrbtnika samo za otroke. V njem je bilo ravno dovolj prostora za njihove učbenike in zvezek, izdelan pa bi bil iz najtrpežnejše tkanine, ki jo je lahko našel. Odločil se je, da bodo naramnice potekale po celotnem hrbtu torbe, na koncu pa je vključil še snemljivo sedežno blazino. Shranjena v notranjem zadnjem žepu je preprečevala drgnjenje vsebine ob hrbet in je bila priročna, ko si je bilo treba odpočiti in se usesti.
Ne le v šoli, tudi v gozdu
Najboljši del? Z nahrbtnikom so bile otrokove roke proste za druge dejavnosti. Na primer za izlete v gozd, kjer sta potrebni prosti roki za plazenje po drevesih, preučevanje mravelj, lovljenje paglavcev in peko švedskega kruha na tabornem ognju.
Prvi nahrbtnik Kånken je bil izdelan pravočasno za šolsko leto 1978 v sodelovanju s švedskim združenjem vodnikov in tabornikov. Konec sedemdesetih let prejšnjega stoletja je ta organizacija s svojim gibanjem Skogsmulle v dejavnosti na prostem pritegnila več kot 80 000 otrok. Mulle je bil voditelj na prostem, ki se je preoblekel v trola in otroke neposredno v gozdu učil o naravi. Kmalu je Kånken postal sinonim za doživljanje narave. V gozdu so se otroci v praksi naučili starega švedskega reka: “Ni slabega vremena, so le slaba oblačila“.
Zdi se, da je enako veljalo tudi za nahrbtnike.
Eksplozija uspeha … z eksplozijo barv!
Da bi bil projekt uspešen, je moral Åke izdelati in prodati 5.000 nahrbtnikov. Ker se je le eden izmed prodajalcev strinjal, da bo poskusil s prodajo 75 Kånknov, je tvegal in njegov svak (novinar švedskega tabloida) mu je pripravil članek o nahrbtniku, ki bi lahko rešil težave bolečin v hrbtu otrok. Zgodbo je natisnilo več kot 100 časopisov. Čeprav je Åke načrtoval, da bo v prvem letu prodal 200 nahrbtnikov, jih je prodal dvakrat več. Naslednje leto je prodajo izstrelilo na 30.000.
Uspeh Kånkna je bil zagotovljen, saj je več desetletij krasil in razbremenjeval hrbte otrok in odraslih na Švedskem in Danskem. Zunaj teh dveh držav se je prodajal le v majhnih količinah. Z izjemo Japonske. Leta 2006 je novoimenovani izvršni direktor podjetja Fjällräven Martin Axelhed na rutinskem obisku dobaviteljev v Osaki srečal Åkeja in mu predlagal barvito prenovo za Kånken.
Do takrat je bil Kånken na voljo le v nekaj barvah. Leta 2008, ravno ob 30. rojstnem dnevu znamke Kånken, je bil predstavljen nov, drzen spekter. Barve so nahrbtniku vdihnile osebnost in individualnost, vendar je Martinova žena v novi paleti opazila vrzel. Kje je bila roza barva?
Čeprav je bil Kånken izdelek, zasidran v tradiciji, je bilo to vprašanje upravičeno. Uvedena je bila rožnata – in še več barv. Od takrat je Fjällräven dovolil, da Kånken ustvarja in premika povsem svoje meje.
Pop(ularna) umetnost
Kånken je začel svojo čezatlantsko pot leta 2007, ko se je Åkejev sin Martin Nordin odločil nahrbtnik postaviti v izbrane trgovine s trendi v Ameriki. Kmalu se je Kånken začel pojavljati v revijah in blogih, videti ga je bilo na ramenih hipsterjev in zvezdnikov. Amerika je bila odskočna deska, ki jo je Kånken potreboval za druge trge, in ljudje so ga začeli uporabljati kot del svoje identitete. Oboževalci z vsega sveta so personalizirali svoje nahrbtnike, jih vzeli na potovanja po svetu in objavljali vsebine o Kånknu na družbenih omrežjih.
Od leta 2010 do leta 2017 se je prodaja nahrbtnikov Kånken povečala za desetkrat. Strategija zvestobe edinstveni in preprosti zasnovi je nahrbtnik (in podjetje Fjällräven) pripeljala do statusa svetovne blagovne znamke. V tem času je švedsko združenje za obrt in oblikovanje Kånken razglasilo za kos uporabne umetnosti. Zdaj je zaščiten z zakonom o avtorskih pravicah.
Vendar je Kånken ob vsem napredku in vseh preteklih letih ostal zvest svojemu prvotnemu namenu: to je praktičen in brezčasen izdelek, v katerem lahko udobno prenašate svoje stvari, roke pa imate povsem proste za raziskovanje in odkrivanje neznanega.
Fjällräven Kånken so na voljo na prodajnih mestih Annapurna, Emporium in Sport Vision.
Naročnik oglasa je Sidera d.o.o.